Recenzia: Valerian a mesto tisícich planét

16. srpna 2017 v 14:29 | Ivy Haven |  Filmy

Názov: Valerian a mesto tisícich planét
Žáner: Sci-Fi
Réžia: Luc Besson
Herci: Dane DeHaan (Valerian), Cara Delevigne (Laureline), Clive Owen (veliteľ Arun Fillitt), Sam Spruell (generál Okto-Bar), Rihanna (Bubble)
Francúzsko, 2017, 137 min

Major Valerian a seržantka Laureline sú agenti Svetovej federácie. Valerian je zamilovaný do Laureline a snaží sa ju získať, no ona mu ako povestnému sukničkárovi neverí a chladne ho odmieta. Nemajú ale čas sa týmto zaoberať, lebo ich najnovšia misia ich privedie na vesmírnu stanicu Alfu, domov tisícov druhov mimozemšťanov z celého vesmíru. No neznámy nepriateľ nastražil do srdca Alfy hrozbu, ktorá by ju mohla zničiť.

Na tento film som šla do kina v nedeľu. Nie preto, že by som ho musela bezváhradne vidieť, ale povedala som si prečo nie? Znel zaujímavo, mám rada sci-fi a jediné, čo mi na ňom prekážalo bolo to, že v ňom hrá Rihanna a Cara. Nechcem byť hnusná, ale niečo to hovorí. A dnes som tu, aby som zodpovedala na veľmi podstatnú otázku: Mali by ste si ísť pozrieť film Valerian a mesto tisícich planét?

Valerian je francúzsky film podľa komiksov s rovnakým názvom, o ktorých som nikdy nepočula a teda naozaj neviem posúdiť, či sa ich drží alebo nie. Režisér Luc Besson ho túžil natočiť celý svoj život, ale podľa jeho slov čakal kým špeciálne efekty dospejú do bodu, kedy bude možné verne napodobiť tento svet. A naozaj vystihol správnu cvhíľu, pretože efekty tohto filmu sú krásne! Videla som ho v 2D, ale viem si predstaviť že v 3D musí byť ešte očarujúcejší. A tiež vidieť, že režisér je veľký fanúšik predlohy, lebo si dal potrpieť a vidíme tu stovky rôznych druhov mimozemšťanov, rovnako aj celá stanica Alfa či trhovisko sú tak bohaté a detailne vytvorené, že je proste radosť sa na ne dívať. To je niečo, čo filmu musím uznať.

A zo začiatku sa mi veľmi páčil. Tá úvodná scénka s podávaním rúk a stavaním stanice Alfa mi prišla skvelá. Pri planéte Mul a hlavne na trhovisku som si užila krásne efekty a farby, bavila som sa, držalo ma to. Celý film ale zastal po príchode na Alfu. Problém tohto filmu pre mňa spočíval v jeho deji - teda, v tom že v podstate žiaden nemá. Na začiatku sa rysovala zápletka s obyvateľmi planéty Mul a čo sa im stalo, s veliteľom a rádioaktívnou zónou uprostred obrovskej vesmírnej stanice, to všetko pre mňa fungovalo a bola som v napätí. Ale polovica filmu je iba o Valerianovi a Laureline objavujúcimi Alfu namiesto toho, aby sa zaujímali o túto hrozbu. Nie sú to odbočky, vedľajšie dejové línie, ale celá polovica filmu nemá dopad na ten zvyšok a keby sa vystrihla, nič by sme nestratili. To preto, lebo zápletka s planétou Mul a jej obyvateľmi (Perlami? Volali sa tak alebo fakt nikdy neboli nazvaní?) vystačí tak na hodinu a ešte je aj celkom predvídateľná. Hej, a ešte je tam romantická vsuvka medzi Valerianom a Laureline a všetko sa to má spojiť do krásnej správy o tom, že láska je o dôvere v druhého. To pre mňa tiež vôbec nefungovalo.

Moje prvé sklamanie prišlo v tej chvíli, kedy Laureline po asi 40 - minútovom pátraní po Valerianovi, ktoré vyžadovalo úplne nové postavy a mystickú medúzu, ho našla. Nemal jej povedať nič nové o tom, kam zmizla tá cudzia loď s ich veliteľom na palube a boli na tom istom mieste kde predtým. A hneď na to sa Laureline nechala uniesť a tentoraz sa musel Valerian vydať na cestu po Alfe, ktorá vyžadovala nové postavy a Rihannino tanečné číslo, aby ju zachránil. Celá táto časť je prestrihaná zábermi toho, ako sa aspoň generál, ako jediná postava, snaží zistiť čo sa stalo s jeho šéfom. A až potom sa konečne dostali na to rádioaktívne miesto uprostred lode, kde ich už čakali Perly, aby im povedali všetko čo sa stalo a poprosili ich o perlu a konvertor, čo zhodou náhod pri sebe Laureline a Valerian celý čas mali. Absolútne žiaden problém. Našťastie títo mimozemšťania, ktorým ľudia zničili ich domov a zabili princeznú a teda mali dosť pádne dôvody na to, aby ich nenávideli a chceli ich zničiť, boli dobré bytosti žijúce v spojení s prírodou a nemali záujem nikomu ublížiť, pretože už odpustili. Mohli sa všetci objať a konflikt by bol vyriešený. Ale nie, počkať! Veliteľ sa rozhodol, že namiesto toho aby žil v hanbe pre svoje vojnové zločiny zabije každého. Celé veliteľstvo, vojakov, obyvateľov planéty Mul, on sám, všetci umrú. Kto takto premýšľa? zahanbený vojnový zločinec, očividne. Ale nakoniec je všetko v pohode a Valerian a Laureline sa môžu konečne vziať, pretože už chápu silu lásky a odpustenia. Pretože to, že Valerian je sukničkár je skvelá metafora pre vyhladenie jednej planéty.

Zniem trochu nasrane, ale to preto že vždy keď premýšľam nad takýmito vecami, zdvihne sa mi tlak (asi by som si to mala dať skontrolovať). Myslím si, že Valerian a mesto tisísich planét bol film s množstvom potenciálu a veľkým rozpočtom na špeciálne efekty. Valerianov svet bol fascinujúci a rada som ho spoznala, len škoda že to bolo na úkor celého deja. Jednoducho pre mňa nefungoval. Mali by ste teda ísť a pozrieť si tento film? Ak ste obrovskí fanúšci Cary, Rihanny či iného herca, alebo milujete CGI, či nemáte na čo iné ísť, určite áno! A pravdepodobne sa aj zabavíte, ak nad tým nebudete premýšľať priveľmi hlboko. Inak si namiesto toho môžete pozrieť Strážcov galaxie 2 a užijete si to viac.

DVA A POL RAKIET Z PIATICH!