Recenzia: La La Land

26. ledna 2017 v 16:59 | Ivy Haven |  Filmy

Názov: La La Land
Žáner: Muzikál/Romantický/Komédia
Réžia: Damien Chazelle
Herci: Ryan Gosling (Sebastian), Emma Stone (Mia), John Legend (Keith), Finn Wittrock (Greg), J. K. Simmons (Bill)
USA, 2016, 127 min

Mia sníva o živote úspešnej herečky, no akokoľvek sa snaží, žiadne ponuky jej neprichádzajú. Sebastian je klavirista snívajúci o vlastnom jazzovom klube, ktorým by dokázal, že jazz ešte nie je mŕtvy. Dokáže ich láska prežiť v meste známom pre zlomené srdcia, stratené sny a nenaplnené ambície? Tento neuveriteľne úspešný muzikál je práve príbehom ich vzťahu, snov, lásky a nostalgie.

Muzikály práve nevyhľadávam, ale zase človek by niekedy mal skúsiť niečo nové. Veľmi tomu pomohlo, že tu hrajú práve Ryan Gosling a Emma Stone, ktorých som už videla v jednom z mojich obľúbených filmov, Crazy Stupid Love. To, že tento film získal rekordných 7 ocenení Golden Globes, 11 BAFTA nominácií a 14 nominácií na Oscara som zistila až potom. Jednoducho povedané, očakávala som že si pozriem príjemný oddychový film a hudobné čísla ma budú nudiť, ako to už býva. Bola som ale príjemne prekvapená.

Už otvárajúca pieseň Another Day of Sun, spievaná v zápche na diaľnici, ma celkom chytila. Potom nasledovala druhá pieseň, ktorá mi prišla ešte lepšia než prvá, a vôbec, nakoniec som si uvedomila, že sa vlastne veľmi bavím a vôbec sa nenudím. V tomto filme som našla chytľavú hudbu a živé tanečné čísla, rovnako ako skvele natočené scény a herecké výkony. Ryan Gosling a Emma Stone nie sú predsa žiadni nováčikovia v herectve a skvele im to spolu klape. Je to predsa už tretí film, kde hrajú pár. Nečakala som ale, že sú obaja takíto speváci a tanečníci a že je Gosling taký dobrý pri klavíri.

Mia (Emma Stone) a Sebastian (Ryan Gosling) sa snažia o to, čo mnohí pred nimi: úspech v LA. Mia sa poctivo zúčastňuje kastingov, ale nikto sa jej neozýva, a namiesto toho predáva kávu skutočným úspešných hviezdam. Sebastian je zase asi posledný mladý človek, ktorý miluje klasický jazz, no cíti, že ľudia už hľadajú niečo nové. Chce si založiť vlastný klub, kde by hral poctivú hudbu, no jeho jediná práca je hranie po reštauráciách a záhradných oslavách. Keď sa po prvýkrát stretnú, nie je to žiadna láska na prvý pohľad, práve naopak. Našťastie v tejto fáze nezostali priveľmi dlho. V prvých mesiacoch ich vzťahu sa všetko zdá úplne dokonalé. Mia na Sebastianov návrh začne pracovať na jej vlastnej hre, pretože už ju otravuje snažiť sa o dosadenie do cudzích diel. No Sebastiana začne trápiť jeho neúspech a musí si položiť otázku, či nie sú jeho názory na klasický jazz zastarané. Uvažuje nad ponukou jeho starého kamaráta Keitha (John Legend) pridať sa do jeho skupiny hrajúcej nový, moderný jazz zmiešaný s elektronickou hudbou. Mia zatiaľ plánuje debut s jej hrou, v ktorej hrá iba ona sama. Obaja sú bližšie ku naplneniu ich snov ako kedy boli, no zisťujú, že to môže zničiť ich vzťah. Musia sa rozhodnúť, či im je prednejšia láske alebo ich ambície.

Veľmi sa mi páčil spôsob, akým bol tento film urobený, od metafor ročných období, z ktorých každé predstavuje inú fázu ich vzťahu, cez tú perfektnú hudbu a tance, kostýmy, kameru, jednoducho na La La Land sa dá skvele aj pozerať, nielen počúvať. Napriek tomu ma trochu prekvapilo, že získal až tak veľa ocenení. Aby bolo jasné, La La Land nie je práve hlboký film na zamyslenie, ani dielo definijúce celé storočie. Je to ale veľmi svieži a istým spôsobom magický príbeh lásky dvoch ľudí snažiacich sa splniť si hollywoodsky sen, príbeh ako zo starých klasík, no zasadený do dnešného Los Angeles. Je to perfektný film pre páry na Valentína či babské jazdy. Niečo si v ňom nájdu samozrejme aj milovníci jazzu a muzikálov. Pre mňa to bol film, z ktorého som odišla s dobrou náladou a radostnou pesničkou v hlave. To je podľa mňa najlepšia vec tohto filmu, človek sa po ňom proste cíti dobre. Je v ňom istá téma nostalgie, na staré dobré časy jazzu či spomienky na predošlé vzťahy. Je to ale hlavne príbeh o snoch a teda človeka nabudí optimizmom a pohladí po duši.

Celkovo je La La Land veľmi podarený film. Jeho relatívne jednoduchý a plytký dej vynahradí skvelá hudba a filmové umenie. Naozaj ho môžem iba odporučiť. Síce už získal množstvo ocenení a nominácií, ale ja mu pridám ešte ďalšie:

PÄŤ HUDOBNÝCH NÔT Z PIATICH!